Sunday, January 30, 2011

IKHLAS DARI HATI-Erin

Posted by ReenLysa at 4:11 AM
Assalamualaikum and good day everyone^^

I dont know y such an easier things will turn out to be such a difficult things that are unable for us to see it by our own mind,heart and soul...19 years has passed by n we are getting older day by day..so shud our mind and attitude left behind??

i keep thinking, y people always think that they are true in everything they do, until they neglect others feeling?
n y some people treat us bad while when with others,he or she treat them well?
                         i keep whispering..have i done anything wrong with them??

okey..lets move on..
adakah hal ini terjadi di sebabkan kita mempunyai latar belakang yang tidak sempurna seperti teman yang lain..oh ya..maybe dia senang dengan orang tu sebab orang tu kaya,pandai,cantik..pandai mengampu maybe..or even sbb dia rasa takut dgn org tu..

samalah juga seperti hal tadi..kita tahu dia  begitu..tapi kita tetap mahu berteman dengan dia..kenapa ya?? sehinggakan kita yang tidak bersalah d abaikan begitu sahaja..buli kita..ejek kita..sakitnya dan sengsaranya hati...Allah saja yang tahu..tapi, mak selalu pesan bahawa sabar itu separuh daripada iman..Ustaz pula cakap..Allah sentiasa bersama orang yang sabar...baca kat dalam buku pun katanya..Allah love us..that's y Allah test us often...

Bila orang kata kita hipokrit..pasti hati sangat sakit kan..ya begitu juga dengan saya..tapi..apa lah yang saya boleh buat???saya xtahu melawan,marah orang..sebab bila saya berbuat begitu..sakitnya hati orang itu pasti menyedihkan..saya xsanggup melihat kawan saya sedih...jadi konklusinya,biar saya saja yang bersusah-susah..Allah kan bersama saya..saya perlu takut apa??lagi pun..,menentang sesuatu dengan kekerasan pasti tidak akan pernah berhasil...sesuatu yang negatif..haruslah kita balas dengan positif..kalau negatif lawan negatif..pastilah berantakan jadinya..Tapi masalahnya pada masa sekarang??adakah orang akan berfikiran seperti saya???wud they take this thing easily??but who am i to observe them..none of my bussiness..so just let them think which one is the best for them...


sebenarnya..mata.telinga saya sakit melihat kepalsuan mereka...bila mereka berkata tentang sesuatu...adakah mereka ikhlas??susah untuk mentafsir keperibadian seseorang kan...cuma saya tak sengaja terlihat kepalsuan mereka itu...adakah perlu kita membuat mimik muka yang jelek bila melihat teman kita berpelukan dan bersedih???bukankah kita patut bergembira untuk mereka???mendoakan mereka???jadi adakah kata-kata yang keluar dari mulut kita sebentar tadi ikhlas??kata-kata manis yang kita luahkan??adakah benar atau hanya omong kosong supaya orang lain suka dengan kita??kita tidak perlu berkata2 sesuatu yang datang dari benak fikiran kita yang cetek...you say it best when you say nothing at all....tapi masih belum terlambat untuk kita berubah..senang saja..take all things easily and positively..

Now is the only time there is. Make your now wow, your minutes miracles, and your days pay. Your life will have been magnificently lived and invested, and when you die you will have made a difference.” – Mark Victor Hansen

.Teman-teman kenapa kasih sayang itu perlu kita rebut2kan..kenapa?bukankah kasih sayang itu adalah satu perasaan yang indah dan suci..lebih-lebih lagi sesama kita umat Islam..Perlukah kita merasa cemburu bila melihat seorang kakak menyayangi adiknya lebih dari yang kita lakukan,seorang ibu menyayangi anaknya lebih dari yang ibu kita lakukan dan yang lainnya...perlukah kita cemburu dan tidak senang melihat kebahagian orang lain sehingga perlu bermasam muka sesama sendiri? mungkin anda akan kata,"erin senangla cakap macam itu,padahal dia juga akan cemburu bila dia mendapat kurang perhatian dan kasih sayang dari orang lain"hehe..hal ini gampang sih...buat apa juga saya perlu jelez2 segala..saya punya keluarga yang sangat mencintai saya..xpernah kurang kasih sayang..dan yang paling penting saya tahu Allah sayangkan saya sebagai umatNya..teman2.walaupun mungkin pada dasarnya kelihatan bersahaja dengan saya..saya xpernah kisah akan hal itu...walaupun kadang2 terasa di hati,kenapa saya diperlakukan sebegini rupa..tapi tidak mengapa..saya masih bisa hidup..dan buktinya..saya bertahan sehingga sekarang..

Kita tidak bisa mengawal apa yang orang lain akan cakap dan buat terhadap kita,tapi kita boleh mengawal fikiran kita dan bagaimana kita bertindak.Choose thoughts carefully.Hidup yang bahagia lahir secara semulajadi when we cultivate a happy mind.Aturlah pemikiran kita supaya respon kita terhadap orang lain bukan sahaja sesuatu tindakan yang automatik tetapi sesuatu tindakan yang kita pilih. Dengan cara itu, kita akan menjadi seperti yang kita mau.

MENGELUH..perlukah hal ini wujud dalam kehidupan seharian kita??penat membuat sesuatu pekerjaan??namun akhirnya merasakan ia nya sia2..lalu berasa tawar hati untuk melakukannya..mungkin itu lagi baik daripada orang yang lansung tidak pernah merasa apakah erti sia-sia itu...dalam melakukan sesuatu..niat biar ikhlas...dont take things for granted...By encouraging and being honest to ourself, semua benda pun akan jadi senang...dan adakah susah untuk berkata terima kasih kepada orang lain yang banyak membantu kita..."THANK YOU"x memenatkan tekak pun...we live in a community,n we live in da same unit..so y must we count on others rather than do it by ourself??hey..we are gurlz right...its really bad when a gurlz doesnt noe how to keep their cleanliness well..went to da class look so pretty from top to toe...branded things decorates themselves..went back to da room..Astaghfirullahalazim...lets make our move...better late than never...

.......to be continue.........

remember..

hidup kita ni umpama sbuah buku yang kosong..dan kita adalah pengarang dari buku yang kita tulis itu
dn semuanya bergantung pada kita sendiri untuk mengisinya..mungkin dengan lukisan,tulisan ataupun corak yang abstrak..dan pasti juga ada helaian yang sudah koyak..dan bila sudah sampai di muka akhirnya..pasti susah untuk kmbali ke muka pertama...ad^^akah kita sanggup menulis dengan yang baru???






0 comments:

Post a Comment

 

Reenlysa lalaland...:) Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review